Regler när du ska ta körkort

Drömmer du om att ta bilkörkort? Förutom att ett körkort ger dig frihet att åka vart du vill i bil, kan det även hjälpa dig att få ett jobb. Flera arbetsgivare kräver nämligen att du har körkort.

Ett anställningskrav om körkort brukar ställas inom till exempel hemtjänst, försäljning och fastighetsskötsel. Det är viktigt att ha rätt behörighet på körkortet, särskilt om du vill arbeta på lager eller som lastbilschaufför. Här går vi igenom vad som krävs för att ta körkort.

Övningskörning

Du får börja att övningsköra privat med personbil vid 16 års ålder. Men du får inte övningsköra med vem som helst, utan det måste ske ihop en handledare. Både du och handledaren ska gå en introduktionsutbildning, och sedan ska handledaren ansöka hos Transportstyrelsen om att få handleda dig i bilkörningens konster. Även du måste söka tillstånd, ett så kallat körkortstillstånd.

Teoriprov och körprov

Från och med den 1 mars 2020 gäller nya regler för kunskapsprov och körprov för personbil med B-behörighet. Tidigare bokade du tid för båda proven samtidigt. Du började med att skriva kunskapsprovet, förr kallat teoriprov, för att sedan köra upp. Om du blev underkänd på något av proven, hade du två månader på dig att få godkänt. Om du inte klarade båda proven inom två månader var du tvungen att göra om båda två. De nya reglerna innebär att du gör proven i två etapper. Du måste klara av kunskapsprovet innan du har möjlighet att boka tid för uppkörning. När kunskapsprovet är avklarat har du sedan fyra månader på dig att få godkänt på körprovet.

Behörigheter

Vi har ovan gått igenom praktisk information om att ta körkort med B-behörighet. Om du vill utöka behörigheten gäller andra regler. För personbil finns behörigheterna B96 och BE, som båda ger dig möjlighet att dra tyngre släp. För att få köra tung lastbil krävs C-behörighet, och för buss D-behörighet.