Elbilen och framtiden

Bilen är det fordon som vi mest av allt behöver omvandla för att kunna använda utan att skada miljön. Elbilen är ett steg i ledet mot en mer välmående natur, i samklang med människan.

bil kombiI DN kan vi läsa hur Klimat- och miljöminister Åsa Romson är starkt kritisk till prishöjningen på snabbladdningen av bilen, i ett läge då just elbilspopulariteten behöver sig en rejäl knuff. Kalla det dålig tajming kanske, det är i alla fall Fortum och Vattenfall som valt att gå från fri laddning till att debitera hela 90 kronor per full tank. Hållbart eller inte så är det ett faktum som elbilsägare måste hantera.

En elbilsägare uppe i Norrland byggde sin helt egna elbil, besiktigad och klar, detta kan vi läsa om i Västerbottens-Kuriren. Bilens motor lyfte han ur och istället vilar där en batteri på 100 kilo, en elmotor och en styrenhet. Effekten på motorn är 15 kilowatt och 20,4 hästkrafter. Bilens räckvidd är 50 kilometer på en laddning, driftkostnaden beräknas ligga på en krona och femtio öre per mil, lite billigare än med bensin med andra ord. Nu kanske inte alla har kunskapen, pengarna och energin som denna tekniskt kunnige person, men inspirerande är det allt – särskilt såhär i tider när det tycks bli dyrare och mindre hållbart att åka bil.

De mest populära elbilarna listas däremot i SvD i en lång lista, vi har tagit oss friheten att både länka till denna men även replikera listan här nedan, den är som följer:

• Renault Zoe elbil
  • Mitsubishi Outlander laddhybrid
  • Volvo V60 Plug-in laddhybrid
  • Nissan Leaf elbil
  • Toyota Prius Plug-in laddhybrid
  • Chev Volt/Opel Ampera laddhybrid
  • Smart ForTwo elbil
  • Tesla Model S elbil
  • BMW i3 elbil/laddhybrid
  • Volkswagen eUP elbil

Batterier online

Batterier, både till bil och till övrigt, så som seriekopplade batterier från Batteriexperten, finns att finna enkelt och smidigt online. Vare sig du planerar att skaffa en elbil eller bygga en, kan det vara bra att veta hur batterier fungerar och ha koll på kvalitet. Det fina med batterier är ju att dessa kan laddas upp och användas väldigt mycket, i flera omgångar. Något som klår bensin och andra fossila bränslen med hästlängder, även om elbilen inte konkurrerat ut den ”vanliga” bilen ännu.